Polska Izba Ochrony realizuje swoje zadania poprzez:
- współpracę z organami administracji rządowej oraz samorządowej
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami samorządu gospodarczego i zawodowego
- współpracę z instytucjami gospodarczymi, naukowymi i społecznymi
- organizację współpracy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Izby
- zapewnienie Członkom Izby pomocy organizacyjno – prawnej oraz doradztwa dotyczącego ich działalności
- przygotowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności Członków Izby
- gromadzenie i udostępnianie Członkom Izby informacji z zakresu warunków działalności w Polsce i zagranicą oraz promowanie ich działalności
- delegowanie przedstawicieli Izby do zespołów doradczych organów władzy i administracji rządowej i samorządowej oraz innych instytucji
- wdrażanie i doskonalenie norm rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej Członków Izby
- prowadzenie działalności gospodarczej dla zapewnienia środków do realizacji statutowych celów Izby (Działalność gospodarcza prowadzona przez Izbę nie może być konkurencyjna do działalności gospodarczej- prowadzonej przez jej Członków)
- nadawanie na podstawie określonych kryteriów i regulaminu - Rekomendacji dla firm - Członków Izby, potwierdzających ocenę jakości, profesjonalizmu, rzetelności i przestrzegania zasad etyki w wykonywanej działalności
- prowadzenie działalność informacyjnej, szkoleniowej i wydawniczej
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego lub pojednawczego
Do głównych celów oraz kierunków działania Polskiej Izby Ochrony należą:
- reprezentowanie i ochrona interesów gospodarczych oraz zawodowych zrzeszonych w Izbie przedsiębiorców w zakresie wykonywanej przez nich działalności, w szczególności wobec organów rządowych, samorządowych oraz organizacji społeczno - gospodarczych
- wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do zasad funkcjonowania gospodarki, uczestniczenie w przygotowaniu aktów prawnych w tym zakresie, jak też aktów prawnych dotyczących branży ochrony osób i mienia
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, opracowywanie i doskonalenie norm rzetelnego postępowania
- tworzenie atmosfery społecznego zaufania dla zrzeszonych podmiotów
- inicjowanie, rozwijanie i propagowanie postaw oraz działań sprzyjających poprawie bezpieczeństwa obywateli oraz ich mienia
Izba realizuje swoje zadania poprzez:
- współpracę z organami administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego
- współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami samorządu gospodarczego i zawodowego
- współpracę z instytucjami gospodarczymi, naukowymi, społecznymi
- organizację współpracy oraz wymiany doświadczeń pomiędzy członkami Izby
- zapewnienie członkom Izby pomocy organizacyjno - prawnej oraz doradztwa dotyczącego działalności gospodarczej
- przygotowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności zawodowej członków Izby, w szczególności normalizacji, badań i certyfikacji urządzeń technicznych ochrony mienia, szkolenia zawodowego pracowników fizycznej i technicznej ochrony osób i mienia, udzielania koncesji i licencji na działalność zawodową
- gromadzenie i udostępnianie członkom Izby informacji z zakresu rynku ochrony osób i mienia w Polsce i zagranicą oraz promowanie ich działalności gospodarczej
- delegowanie przedstawicieli Izby do zespołów doradczych organów władz i administracji państwowej oraz innych instytucji
- wdrażanie i doskonalenie norm rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej członków Izby
- prowadzenie działalności gospodarczej dla zapewnienia środków do realizacji statutowych celów Izby. Działalność gospodarcza prowadzona przez Izbę nie może być konkurencyjna do działalności prowadzonej przez jej członków
- nadawanie świadectw jakości usług dla firm Członków Izby, na podstawie określonych kryteriów i regulaminów
- prowadzenie działalności informacyjnej, szkoleniowej i wydawniczej
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego lub pojednawczego
Organami Polskiej Izby Ochrony są:
Walne Zgromadzenie Członków Izby, ,
Najwyższym organem Izby jest Walne Zgromadzenie, w skład którego wchodzi po jednym umocowanym do działania przedstawicielu członka Izby.
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia bez względu na tryb jego zwołania należy podejmowanie decyzji w sprawach:
- uchwalania kierunków i programów działania Izby
- powoływanie i odwoływanie członków organów Izby
- uchwalanie Statutu oraz dokonywanie w nim zmian
- ustalania wysokości składek członkowskich oraz opłaty wpisowej
- ustalania regulaminów prac organów Izby stanowiących załączniki Nr. 2, 3,4 Statutu
- rozpatrywania sprawozdań z pracy organów Izby oraz udzielania absolutorium Zarządowi Izby na wniosek Komisji Rewizyjnej
- rozpatrywania odwołań od decyzji Zarządu oraz pozostałych organów Izby
- rozwiązania Izby
- podziału funduszy w przypadku rozwiązania Izby
- podejmowania decyzji w przedmiocie dysponowania zgromadzonymi środkami finansowymi z uwzględnieniem poszczególnych zadań Izby
- innych, wynikających z realizacji celów statutowych
Zarząd jest organem wykonawczym Izby wybieranym przez Walne Zgromadzenie i kierującym jej pracami między posiedzeniami Walnego Zgromadzenia.
Zarząd prowadzi wszystkie, nie zastrzeżone przez Walne Zgromadzenie oraz nie należące do kompetencji innych organów sprawy Izby, w tym w szczególności:
- reprezentowanie Izby na zewnątrz i działanie w jej imieniu
- wykonywanie uchwał i decyzji Walnego Zgromadzenia
- prowadzenie bieżącej działalności merytorycznej i finansowej
- rozporządzanie majątkiem i funduszami Izby
- podejmowanie decyzji o przystąpieniu do innych organizacji
- przyjmowanie i wykluczanie członków
- powoływanie według potrzeb specjalistycznych, problemowych zespołów i komisji oraz uchwalanie zasad i regulaminów ich działalności
- powoływanie rzeczoznawców, ekspertów i biegłych specjalistów z zakresu ochrony osób i mienia, spośród osób reprezentujących członków Izby, według określonych procedur
- ustanawianie pełnomocników do reprezentowania Izby w ściśle określonych sprawach oraz udzielanie im pełnomocnictw szczególnych
Komisja Rewizyjna jest wybierana spośród członków Izby przez Walne Zgromadzenie.
Komisja Rewizyjna pełni nadzór nad zgodnością działań Zarządu ze statutem Izby i uchwałami Walnego Zgromadzenia.
W tym celu Komisja Rewizyjna:
- żąda od Zarządu wyjaśnień oraz przedstawia Zarządowi wnioski i zalecenia
- w przypadkach szczególnie uzasadnionych Komisja Rewizyjna zgłasza Zarządowi wnioski o zawieszenie, a Walnemu Zgromadzeniu i Komisji Arbitrów o odwołanie członka Zarządu
- w przypadkach szczególnie uzasadnionych Komisja Rewizyjna może wystąpić do Komisji Arbitrów o zawieszenie realizacji uchwały Zarządu do najbliższego Walnego Zgromadzenia
Komisja Arbitrów jest wybierana spośród członków Izby przez Walne Zgromadzenie.
Zadaniem Komisji Arbitrów jest:
- rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków Izby obowiązującego prawa, Statutu Izby, Kodeksu Etyki oraz uchwał Walnego Zgromadzenia
- polubowne rozstrzyganie konfliktów pomiędzy członkami Izby oraz członkami i organami Izby
- rozpoznawanie i orzecznictwo w sporach pomiędzy członkiem Izby a jego zleceniodawcami na zasadach sądu polubownego
Majątek Izby tworzy się z wpisowego, składek członkowskich, darowizn, zapisów oraz zysków z działalności gospodarczej. Przyjęcie darowizny, zapisu, a także podjęcie działalności gospodarczej wymaga uchwały Zarządu Izby. Wpłata wpisowego następuje z chwilą złożenia dokumentów określonych w "Regulaminie Przyjmowania Członków". W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Izby wpisowe podlega zwrotowi. Składki członkowskie wpłacane są kwartalnie z góry, do 15-ego dnia miesiąca rozpoczynającego kwartał. Walne Zgromadzenie może uchwalić dodatkowe świadczenia finansowe członków Izby, przeznaczone na realizację zadań służących wszystkim członkom Izby.